Tänndalen nr 1 bland skandinaviska fjällbesökare!

I en ny omfattande studie har besökarna fått säga sitt –

Foto Björn Arnemo

Tänndalen #1 bland skandinaviska fjällbesökare.

Vad är det som gör att skandinaviska fjällresenärer åker till en specifik skidort?

Enligt Nordic Benchs undersökning är det en mängd faktorer som påverkar besökarnas val men framförallt är det destinationens rykte, värde för pengarna, kvalitet på nedfarter och boendet som påverkar och därmed driver lojalitet.

När nära 6 600 skandinaver uttrycker hur villiga de är att rekommendera den fjälldestination man besökte i vintras kommer Tänndalen ut som nummer ett. Hela 83 % av de som varit där ger betyget nio eller tio (skala 0-10). Övriga destinationer i topp med höga rekommendationsbetyg är Funäsdalen, Trysil, Hemavan/Tärnaby och Vemdalen. Vad Tänndalens besökare framförallt framhåller till stöd för sitt betyg är att man känner sig schyst behandlad, att området erbjuder förträfflig längdskidåkning och att det är barnvänligt.

I en ny rapport från analysinstitutet Nordic Bench har ca 6 600 skandinaver fått säga sitt om vad de tycker om de fjälldestinationer de besökt under det senaste året. Respondenterna fick bland annat ange i vilken grad de kan tänka sig att rekommendera den destination de besökt till vänner och kollegor. Frågorna fördjupas sedan för att i slutändan ge ett resultat av hur destinationerna på ett flertal olika parametrar står sig i jämförelse med varandra.

Ur svaren kan man få fram ett Net Promoter Score® (NPS-värde), vilket är ett etablerat rekommendations- och lojalitetsmått. Detta värde får man fram genom att ställa andelen ambassadörer (de som svarat 9 eller 10 på NPS®-skalan) mot andelen kritiker (de som svarat 0 – 6). Tänndalen rankas högst med NPS®-värdet 78 vilket är fem poäng högre än tvåan Funäsdalen och 17 poäng högre än för t ex Åre som kommer på en tionde plats. Totalt redovisas värden för 27 destinationer i Sverige och Norge.

-Vi genomför dessa oberoende studier i flera olika branscher men vi uppnår aldrig så höga värden som vi gör i fjällstudien. Vi skandinaver älskar vår fjällort och vill inget hellre än att dela vår upplevelse med vänner och bekanta, vilket inte minst syns i social medier under vinterhalvåret. För skidorterna kan det vara en tacksam marknadsföring om besökarna är nöjda, men kan få helt motsatta konsekvenser om skidorten inte lever upp till besökarnas förväntningar, säger Jan Ogner vd för Nordic Bench.

Peter Jonasson, Anläggningschef i Tänndalen välkomnar resultatet:

– Det här är ett tydligt bevis på att vi har lyckats i vår ambition att erbjuda ett brett men ändå personligt utbud till våra besökare oavsett om de vill åka utför, på längden eller om de t ex reser med barn. Resultatet påvisar vår vilja att ständigt vidareutveckla oss och alltid vara lyhörda inför våra gäster och inte slå oss till ro.

Och så här säger en av deltagarna i undersökningen som är en återkommande besökare i Tänndalen:

– Efter att ha besökt olika destinationer kom turen 2017 till Tänndalen och vi kände alla att vi kommit ”hem”. Vi är en stor familj där olika intressen och nivåer ska samsas och här fanns det något för alla.

Läs mer här